maandag 2 februari 2015

'Revolutie in een koffieblik!' #Stories.of.my (up-dated)

105 dagen geleden begon ik mijn eigen 'Revolutie in een koffieblik'. Ik pakte een leeg blik, waar oploskoffie in gezeten had, om daar vanaf dat moment € 1,00 per dag in te doen. Het idee is simpel, je spaart een klein bedrag per dag en als je daar maar lang genoeg mee doorgaat, wordt dat kleine bedrag vanzelf een groot bedrag.


Deze 'Koffieblik-revolutie' heb ik niet zelf bedacht. De 'Coffee Can Revolution' ontketende zich in Amerika, nadat Elizabeth Gilbert (ja, die van 'Eat, Pray, Love) bij Oprah voor haar Super Soul Sunday-sessie op de bank zat. Ze vertelde een verhaal van een vrouw achtergelaten door haar man, alleen achterblijvend met vijf kinderen, die toen besloot ooit de wereld te zien. Sindsdien stopte zij één dollar per dag in een koffieblik. Twintig jaar later maakte ze haar wereldreis.

Ik, moeite met sparen, bedacht me nadat fragment gezien te hebben: "dat kan ik ook!" En wat blijkt, ik kan het ook. In ieder geval al 105 dagen lang. De bedoeling is dat lang genoeg vol te houden om een paar mooie reizen te maken. Ik heb dus nog wel wat dagen en koffieblikken te gaan. Maar het moet lukken, aangemoedigd door mijn eerste koffieblik gevuld met nu maar liefst € 105,00.


Het is bijzonder hoe dat kleine dagelijkse ritueel van geld in het koffieblik stoppen (of soms na tien dagen - dan lijkt het sneller te vullen), zoveel voldoening schenkt. Het is een cadeau voor mijn latere zelf.

PS Bovenstaande kan natuurlijk ook heel goed met een echte ouderwetse spaarvarken of spaarpot.

'One Coffee Can at a Time'


Geen opmerkingen: