woensdag 3 december 2014

'I have got fun jobs coming from every direction' #Stories.of.my.Life

Het verhaal gaat dat een jonge man, uitgeblust, tegen een burn-out, bijna platzak, naar India - Goa afreist. Op zoek naar...ja naar wat. In ieder geval op zoek. In India is iedere straathoek een altaar (oke bij wijze van spreken maar toch) en tref je overal guru's aan. Ook in Goa.

De jonge man wendt zich tot een van de vele guru's om zijn eerste zorg te bespreken: geld. De guru zegt hem tegenover hem komen te zitten. Wat hij aldus doet. 'Wat wil je?' valt de guru direct met de deur in huis. 'Ik heb geld nodig' antwoordt de jongeman op vlakke toon. De guru schudt zijn hoofd, 'maar zo zeg je dat helemaal niet, dat gaat niet werken.'

De guru Indiaas, de jongeman, Nederlands, converseren in het Engels. Dus het komende stukje citeer ik in het engels. 'I need money doesn't work my dear young man', spreekt de guru. 'You've got it all wrong - if you need money you say this: I have got money coming from every direction.' Daarop schatert de guru het uit. De jongeman kijkt de guru ongelovig aan. 'Trust me, believe it.'


De jongeman komt thuis, plakt een post-it met daarop 'I have got money coming from every direction' op de koelkast, en pakt alles aan wat hij pakken kan. Al snel besluit hij voor zichzelf te beginnen met alle onzekerheden van dien. Maar hij blijft vasthouden aan zijn mantra. Het verhaal gaat dat het vanaf dat moment een verhaal van overvloed is. Alles stroomt zijn kant op; 'he's got money coming from every direction.'

Bijna twee jaar geleden spreek ik af met een vriendin. Zij en haar partner zijn een zelfstandig pad vol onzekerheden ingeslagen en het geld laat op zich wachten. Ik proef heel veel onzekerheid en terughoudendheid. Ik deel met haar het mantra 'I have got money coming from every direction'. Ze vindt het geweldig. Ook haar verhaal is een van overvloed. Tuurlijk ook met een overvloed van onzekerheden - maar dat ook is overvloed.

Zelf ben ik nu op vind-tocht (ik weiger het zoek-tocht te noemen) naar de leukste baan 'ever'. Mijn mantra deze dagen...? Precies 'I have got fun jobs coming from every direction'. Ik zeg, kom maar op - ik kan het hebben.

Geen opmerkingen: