vrijdag 7 februari 2014

'De lach'#Stories.of.my.Life

Voor Liesbeth

Ontlading, herkenning, verwant-zijn - dat zit in de ultieme lach. We kennen allemaal de lach om onhandige daardoor vaak grappige situaties. Vaak is dat de lach van herkenning. Maar de ultieme lach, dat is meer dan.

Mijn moment dat ik onbedaarlijk moest lachen was herkenning en meer. Alweer bijna negen jaar geleden. Ik vergeet het nooit meer. Na een hele lange periode zonder mijn zielenzus te hebben doorgebracht. Zij en ik moesten elkaar echt loslaten, dat vroeg het leven - voor haar weer op een andere manier dan voor mij - van ons. En ook al ging het 'loslaten' wat schurend - in mijn hart heb ik haar nooit losgelaten.

Na bijna twaalf jaar was het tijd, was er weer ruimte voor ons. We spraken af op een vrijdagavond in Amersfoort in een tentje waar we ooit regelmatig uren zaten en praatten, Halewijn. Ik vond het machtig spannend. Wat als de klik er toch niet meer was. Voor de zekerheid had ik daarna nog een afspraak staan, to be sure.

Met de trein naar Amersfoort, knoop én vlinders in de buik. Ik wilde haar heel graag zien, maar ik was ook bang voor mijn 'wat als...'.  Toen ik van het station naar Halewijn liep ontspande alles in mij  en zei een stem "Geef je eraan over. Wat er ook gebeurt - het is goed, nu al."  Dus liep ik over 't bruggetje, ik keek om en zag 'Dille en Kamille' - een winkel waar ik vaak en graag kwam. Nog maar honderd stappen naar Halewijn. 'k Voel het laatste beetje spanning (dus toch) wegsmelten. Tijd voor de ontmoeting na zoveel jaren met mijn zielenzus.

Beeld: Soul Sisters by Willowing

Het moment dat wij elkaar zagen voor het eerst na zo lang, vergeet ik nooit. We schieten allebei prompt in de lach. Niet een grinnik of een glimlach maar echt een 'Whoeeaaahaaa'-lach. Voluit vol overgave en geluid. Het was een bevrijdende lach. Een van absolute herkenning en een van meer dan herkenning alleen. Sindsdien zien en spreken wij elkaar met onregelmatige regelmaat, maar is het goddank weer helemaal aan. Wij reizen dit leven samen voortaan als zielenzussen die we al waren en als vriendinnen zoals nooit tevoren.

Deze is voor Liesbeth, mijn dappere dappere stoere grappige en mooie Liestbeth.

Geen opmerkingen: